8 bobříků z jarního Copycampu

Celé dětství jsem v létě jezdila na tábory. Asi proto mám ráda kempování. Takový to krásný český léto u smradlavýho táboráku, s lidmi v sandálech a ponožkách, kdy večer opékáte vegetariánský párek, abyste měli co namáčet v oblíbené hořčici. Ráno vylezete ze stanu a na ohni si uděláte dobrý kafe. Možná i díky svému názvu mě od začátku mé copywriterské cesty zajímal Copycamp. Krom toho, že mi dal notnou dávku inspirace a podnětů ke zlepšení.


O čem je Copycamp a komu je určen?

Copycamp je jednodenní setkání/konference, kde se všechny přednášky točí kolem kvalitního obsahu. Potkávají se zde copywriteři, markeťáci i zaměstnanci "normálních" firem. Hodí se všem, kteří chtějí produkovat dobře napsané on-line i off-line texty. Přednáší tu totiž respektovaní profíci z různých koutů on-line marketingu. Z Copycampu si v ideálním případě odvezete ještě teplé novinky ze světa copywritingu a marketingu.

7. ročník Copycampu jsem samozřejmě nevynechala

Svou poslední cestu na konferenci o obsahu jsem pojala jako takovou výpravu na tábor. Těšíte se, cestujete přes půl republiky někam, kde se máte naučit zase o trochu víc a rozšířit si obzory. To mají tábory a Copycamp společné. Čeká vás tam příjemná atmosféra, zkušení vedoucí, procvičování nabytých vědomostí a získávání nových. Když máte štěstí :) 7. copycamp se zaměřil na největší neduhy obsahu. Kino Aero se tak na jeden den proměnilo v improvizovaný špitál.

Součástí každého kempu je efektivně zbalený batoh a část svačiny snědená už doma.
Součástí každého správného kempování je dobře sbalený batoh a část svačiny snědená ještě před odjezdem.


8 bobříků pro lepší a účinnější texty


1. Bobřík "Prevence chorob v obsahu"

Pavel Martinovský pracuje v agentuře H1, která Copycamp pořádá. Připravil si přednášku o nejčastějších chorobách, ke kterým je obsah náchylný. Mezi obsahový mor zařadil 3 klasické situace.
První z nich jsou texty, kdy nevíte, o čem píšete. Meducína? Vždy zjišťujte, co lidé chtějí. Sledujte metriky a hodně se ptejte. Druhý moribundus spočívá ve strategii "napíšu text a finíto". Účinná protilátka? Sledujte, co lidé na webu dělají, kam až vaše dílo dočtou a přemýšlejte nad cestami uživatele. Poslední neduh se ukrývá ve velikosti písma a obrázků. Droboučký sotva čitelný text je k ničemu. I kdybyste za něj jinak dostali Pulitzerovu cenu.

2. Bobřík "Výstavního e-mailingu"

Vladislav Bureš našel inspiraci pro lepší e-mailing v antikvariátu. Přečetl si totiž knihu "Působivá reklama a jak ji psáti" z roku 1925. Vzkazuje, že ke každému e-mailu a doprovázejícímu předmětu musíte přistoupit jako k časopisu v trafice. Váš předmět i e-mail musí být odlišný od záplavy další nabídky, která každému z nás končí dennodenně v poště. Vladislav Bureš věří, že se odlišíte tím, když si téma svých textů vyzkoušíte na vlastní kůži.
"Nenuťte copywritery sedět v kanceláři, dejte jim vyzkoušet to, o čem píší."

3. Bobřík "Účelnějšího Facebooku"

Petra Kellerová doporučuje nastavit si Facebook na americkou angličtinu. Tam se vždy v předstihu dozvíte a vyzkoušíte si nejnovější funkce, které Facebook zavádí. Informace o zákaznících, konkurenci a ostatních zkuste vyhledávat právě na Facebooku. Objevíte víc, než si myslíte. Lidé na sebe na sociálních sítích nevědomky, ale dobrovolně práskají cenné informace.

4. Bobřík "UX jako součást fungujícího copywritingu"

Violka Kratochvílová byla dle mého hvězdou celého Copycampu. Nebrala si servítky se slabostmi copywriterské profese a povahou jejích protagonistů. Sama kdysi copywriterkou bývala. Mezi nejdůležitější poznámku považuji:
"Zapomeňte na svoje ego, nikoho nezajímají vaše posraný životy."
Její další rada zní: nesnažit se být za každou cenu kreativní. Demonstrovala ji na popisech produktů, kdy je u textů potřeba rozlišovat, k jakému sortimentu patří. Velmi obecně se dá říct, že když se jedná o nákupy velkých nákladných věcí, lidé ocení věcný přístup a faktické informace. U menších nákupů si můžeme dovolit hédonické snění. Zobecňování je ale potřeba brát s rezervou. Stačí, když se prostě vžijeme do toho, čím uživatel během koupě i před ní prochází. Nepišme texty pro texty. A probůh! Vždy komunikujme přímočaře a jednoduše.

5. Bobřík "Odevzdej projektu celé své srdce"

Richard Dobiáš povyprávěl o své zkušenosti s marketingem pro lyžařskou školu. Sám nelyžař a odpůrce zimy si udělal z něčeho tak cizího, jako je zimní lyžování, svůj vlastní lovebrand. Ostatním doporučuje to samé. Pokud nepracujete s lovebrandem, vytvořte si z každého klienta a práce pro něj svou srdcovku. Já to definitivně vyzkouším na textech pro výrobce těsnění z pryže.

6. Bobřík "Oddaného týmu"

Dušan Murčo na Copycampu vysvětloval, jak dělají marketing v knihkupectví Martinus v Praze. Akcentoval zejména lidskou symbiózu v týmu. Po jeho přednášce umíme kodex zaměstnance vyjmenovat asi všichni.

7. Bobřík "Dobrého namingu"

Michal Rožek představil, jak vzniká název budov nebo golfového resortu v praxi. S jakými problémy se můžete potýkat, kde se inspirovat a jak je to s reakcí klientů, nám ukázal prakticky krok za krokem. Díky za to.

8. Bobřík "Odvážně, ale rozvážně"

Přednáška Petry Dolejšové pro mě byla druhou favoritkou celého Copycampu. Poukázala totiž na právní dopady práce textaře. Dost syrově (možná až surově:) ukázala, že se nevyplácí velkohubě plácat, co nám klient, nebo co si my sami v hlavě diktujeme. Prostorem kina Aera létaly milionové pokuty za "nejlevnější na trhu" nebo "doprava zdarma". Nebuďte nudní a ujatí. Pište s vtipem a odvahou, jen si po sobě vždy vše přečtěte očima člověka bez špetky smyslu pro humor a nadsázku. Slovy Petry Dolejšové je takových exemplářů dost. Mráz mi běhá po zádech. Víc takových přednášek!

Sbalím svých 8 bobříků do už tak plného batohu a vydávám se zase na východ. Jinak bych musela domů běžet asi s plnou polní po svých.


Závěřečné dojmy

Letošní Capycamp mi opět nalil čerstvou krev do žil. Na stříbrném podnose mi připomněl, na čem je třeba zapracovat a v čem je dobré pokračovat. Zopakoval, že není dobré setrvávat v zajetých kolejích, ale každé ráno se vyplatí vstát a bojovat za lepší výkon. Nechodit do práce jen ze setrvačnosti (což tedy nikdy nebyl případ mé dobrodužné povahy). Myslet a mordovat se s novými nápady. Zkoušet. Chybovat, ale učit se.

Poprvé mě ale také trochu rozmrzela obecná povaha přednášek a informací, o kterých čtu normálně na blozích. Chyběly mi přednášky z praxe. Reálná řešení. V přednášce Michala Rožka i Richarda Dobiáše se jich našlo dost. Ostatní přednášky byly spíše motivující. Což není nutně zle. Za tajnou lásku mezi vedoucími rozhodně považuji Violu Kratochvílovou a hned za ní velmi výživnou přednášku Petry Dolejšové.

Copywriteřina ještě bez bobříků na baru. Zdroj: fcb Copycampu



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zapomenutá Vlasta Vostřebalová Fisherová

Kolektivní bydlení: můj sen ze začátku 20. století

Bláznivá kniha Pornografie se snaží vyrovnat s dráždivou nedospělostí