Jak psát nadpisy chytlavé jako výlohy na Pařížské

Můj dnešní nadpis začínal jako obyčejné prohlášení nesplňující ani jedno ze základních pravidel pro tvorbu chytlavých nadpisů. Nadpis jako výkladní skříň našeho psaní neobsahuje sloveso, ani přídavné jméno, dokonce ani žádné číslo. Pár uprav mu proto nakonec prospělo. Vzdálenost mezi průměrným nadpisem a kulervoucí H1 je celkem krátká. Jde o to mít dobrý nápad, najít rychle vhodná spojení a vejít se do cca 8 slov. Nic víc :)



Nadpis je hned po obrázku první, čemu uživatel věnuje pozornost

V on-line světě se nikdo s ničím příliš necrcá. Jezdíme očima po textech a obrázcích a selekce toho, čemu budeme věnovat více pozornosti, probíhá v řádu sekund. Proletíme obrázky a nadpisy, abychom rychle vyhodnotili, zda nám dané informace k něčemu budou.

Nadpis je taková vábnička, na kterou bychom měli lákat váhající přihlížející. Náš vábící taneček ale netrvá déle než mrknutí oka. 

Proč si dát s nadpisem tolik námahy

Dobrý nadpis zvedá šanci, že čas, který jsme do psaní článku investovali, nepřijde vniveč. Skvělý článek a vymazlené fotky zůstanou zapomenuty, pokud odflákneme nadpis. Ten je naší vstupní branou k úspěchu. Povedený nadpis totiž vzbudí zájem a přivede nám více návštěv/čtenářů.

Povedený nadpis nám také pomůže zvýšit zásah uživatelů na sociálních sítích. Když někdo z našich facebookových přátel reaguje na článek s překvapivým názvem, dost pravděpodobně si na něj sami klikneme. Zatímco fádní nadpisy necháme bez lítosti sklouznout po své zornici do údolí nekonečného zapomnění.


Jaké zbraně tasit při vymýšlení "onoho" nadpisu

1. Vystihněte obsah článku

Nadpis článku musí být vždy pravdivý a jasně reflektovat, co najdeme v textu pod ním. Není nic horšího, než se nadchnout pro téma v H1, trpělivě pročíst celý text a zůstat bez odpovědi na otázky nastíněné v nadpisu.


2. Dejte nadpisu lákavé proporce (a nejlépe i klíčové slovo)

Možností, jak vytvořit ten nejvíc nejlepšejší super sexy nadpis, je celkem dost. Své kreativitě bychom měli dát ale hned ze začátku potřebné mantinely. Jeden řádek a dost. Účinnost jednořádkového nadpisu potvrzuje i Marek Prokop ve svém článku o psaní nadpisů. 

3. Vykašlete se na obecná tvrzení, vybalte konkrétní výhody

Zprostředkujte v nadpisech zážitky, neotřelé nápady a jasné výhody. Co tím chci říct? Že je mezi nadpisem Nové zboží skladem a Dorazily hedvábné šátky z Francie a dlouho se tu neohřejí podstatný (pocitový) rozdíl. 

4. Používejte chytlavá přídavná jména

Dobře zvolené přídavné jméno dokáže vzbudit zvědavost a podněcovat fantazii. Buďme tedy odvážní a v nadpisech s nimi pracujme. Jen pozor, ať to hned na začátku nepřepálíme (Pamatujete můj "kulervoucí" nadpis?). Přídavným jménům v textu ale nefandí každý. Už takový Ernest Hemingway neměl tento slovní druh příliš v lásce. Svůj postoj vyjádřil celkem výstižně: "Ani vata, ani přídavná jména, ani příslovce. Nic jen krev a kosti a svaly". Proti gustu žádný dišputát. I nadpis může být čistá krev, kosti a svaly bez zbytečných příkras, když na to přijde.

5. Nastražte pastičky zájmu - zájmenná příslovce

Lidé na internetu často hledají chytré rady, šikovné návody a postupy. Jděte jim na ruku a nabídněte jim něco užitečného. Zapojte do nadpisů zájmenná příslovce, která indikují poodhalení tajemství, užitečné rady nebo přijdou s vysvětlením.
  • Kdo nebyl na Marketing Festivalu, prohloupil
  • Jak se žije mezi ufony (zdroj: cilichili.cz)
  • Jak ulovit #necozezootu (zdroj: Zoot magazín, leden 2017)
  • Proč musí návrh webu znát každý dobrý copywriter (zdroj: Ottocopy.cz)

6. Vytáhněte do boje se správnými slovesy

Kouzlete se slovesy. Správná volba slovesa vám umožní na miniaturním prostoru nadpisu vyprávět příběh, nabídnout překvapení nebo vystrojit konflikt. Burcujte v lidech emoce. Slovesa vám ochotně pomohou.
  • Shopexpo v plynojemu Gong osvítilo na 2 100 návštěvníků
  • Vyplň, přepiš, škrtni, oprav. Najdi, vyznač a panuj. (zdroj: Ottocopy.cz) 

7. Překvapte kontrasty

Nabídněte uživatelům v nadpisu něco nezvyklého a překvapivého. Vysvětlete jim podivnou záhadu. Oplatí vám to přečtením celého článku. Počínejte si ale opatrně. Vymýšlejte kontrasty, které budete schopni uvnitř článku objasnit.
  • Je jí 13 a už půlku života podniká a mění v Detroitu podmínky života (zdroj: Forbes)
  • Starší ženu předešel v rušných ulicích New Yorku sousedův botník

8. Používejte hojně čísla

Nikdo neví proč, ale čísla v nadpisech prostě fungují. Je škoda se tomu bránit. Je-li něco na starém českém přísloví "podle sebe soudím tebe", svou roli asi hraje zvědavost. V mém případě i soutěživost. S oblibou klikám na všechny ty články začínající frází "x důvodů/způsobů", jelikož mě zajímá, zda je všechny trefím ještě před přečtením.

  • 18 věcí, které nechcete vidět na facebooku svojí přítelkyně (zdroj: cilichili.cz)
  • 31 matčiných hlášek (zdroj: cilichili.cz)
  • 6 triků z Google maps, se kterými budete královna navigace (zdroj: Elle.cz)

S volbou čísla buďte ale opatrní, ať čtenáře neodradíte. Před nadpisem 256 doporučení, jak vylepšit váš web všichni spíše utečou. Už 31 matčiných hlášek je na hraně. Za velkým výčtem se skrývá spousta investovaného času. Nicméně to ale neplatí absolutně a vysoká čísla bychom neměli v nadpisech zavrhnout úplně. V některých případech fungují skvěle, např. v kombinaci s penězi. Spoléhejme na zdravý selský rozum.
  • Babiš najednou objevil 668 milionů osobních nezdanitelných příjmů (zdroj: Echo24)
  • Děti by měli být ve škole 24 hodin denně (zdroj: cilichili.cz)

9. Zapojte slovní hříčky

Předposlední tip je můj nejoblíbenější. Hra se slovy k nadpisům prostě patří. Jak jinak chcete vměstnat tolik věcí do jednoho obyčejného řádku?:) Dolujte z paměti přísloví, hlášky z filmů, přirovnání a inspirujte se jejich jazykovou hrou. Jen se nenechte unést příliš. Ať se uživatelé vždy dozví, o čem píšete už z nadpisu a nevznikne z něj zbytečně fraška.
  • Díky za každé sladké ráno (zdroj: Zoot magazín, leden 2017)
  • Vaše oblečení díky správnému praní neskolí ani Chuck Norris


Závěrečná kouzelnická formule

Dostatek času + zkrocené umělecké ambice + ověrené triky + 1 řádek = dokonalá H1

To nejdůležitější na závěr: na psaní nadpisů si prosím (hlavně sebe) vyhraďme dostatek času.

Pravidel pro psaní nadpisů existuje určitě mnohem víc. Já se ale snažím pilovat zejména ta výše zmíněná. Někdy se to daří více, jindy méně. Ale zvesela bojuji dál. 



 
A ještě! Zkusme si několikrát denně (víkendy nevyjímaje) opakovat nejdůležtější mantru č. 2: nadpisy nepíšeme pro sebe a své umělecké ego, ale pro čtenáře. Tak a teď už z nich můžeme křesat zájem hlava nehlava :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Láska, vraždění a utopistická společnost V melounovém cukru

Zapomenutá Vlasta Vostřebalová Fisherová

Bláznivá kniha Pornografie se snaží vyrovnat s dráždivou nedospělostí