3 tipy z COPYherny (nejen pro copywritery)


Kdo je nucen pravidelně psát ví, jak je nepříjemné sedět před prázdnou stránkou a nemít absolutně žádný nápad, co psát nebo jak pokračovat. Když každý den usedáte na to samé místo, k tomu samému počítači a pijete to samé, marketingem milované, kafe ze stále stejného hrníčku, zatímco z vás má kreativita pryštět, podlehnete čas od času vlnám trudomyslnosti. V programu letošního Webexpa mě proto zaujal workshop Olgy Pohl – COPYherna. Jeho obsah se dotýkal, ač formulován jinými slovy, přesně toho samého problému.

"Když máte z klávesnice vytlouct poutavý text, ideálně do půl hodiny, je to těžká písemka. Protože nejlepší nápady přicházejí, když na ně nečíháte. Přepadnou vás ve sprše a my nemáme po ruce ani tužku. Proto vznikla COPYherna, dílna, kde zdánlivě o nic nejde. Nehrozí ztráta klienta, chabé konverze ani zanedbatelný reach. Jednoduchá a ověřená cvičení vám způsobí příval nápadů podobný sprše. Bez toho, abyste museli odložit šatstvo nebo dát tužku z ruky."  - Olga Pohl


Kreativita není vrozená vlastnost. Je to dovednost, která se dá trénovat

Tahle myšlenka Olgy Pohl se mi zaryla do paměti. Slyšela jsem to už několikrát, ale nikdy jsem v tomhle směru neučinila žádné pravidelné kroky. Stačí se prý jen odvážit, povolit proud fantazie a párkrát denně zapojit trochu jiné nervové spoje. Nápady se pak jen hrnou. Pravda je, že se mi něco takového přihodilo i během dvouhodinového workshopu. 

Jak tedy na burcování kreativity během pracovního dne?

Vymýšlejte si básně a příběhy podle krátké předlohy. Dejte si na dokončení jen pár minut Všichni asi známe pozitivní důsledky časového presu jak ze školy, tak z práce. Ve velmi krátkém čase ze sebe musíte vymáčknout to nejlepší, co ve vás je. Kreativita se dá trénovat pomocí jednoduchých cvičení, kde musíte v pár minutách uplatnit svou fantazii a co nejladněji vybruslit z problematických situací. 

Zdroj: facebook COPYherna

Dříve mi takové hrátky na psaní básniček a příběhů v limitovaném počtu slov a čase přišly jako zbytečná ztráta času. Od doby, co mám Twitter, to beru mnohem vážněji. Když k těm úkolům člověk přistoupí s lehkostí, ale pořád dostatečně vážně, objeví v sobě nepoznané vlohy (nebo třeba bloky:). COPYherna mě nakonec bavila víc, než jsem čekala. Určitě jsem si odnesla pár tipů, které teď budu v případě „krizí“ využívat i během pracovního dne – za účelem protržení hráze zadržující množství slibných nápadů. Je to mnohem jednodušší, než si myslíte (a než jsem si myslela i já).

Pár tipů z COPYherny, které stihnete v práci i před spaním 

V COPYherně jsme toho za dvě hodiny stihli samozřejmě mnohem víc. Vybrala jsem pouze úkoly, kterými během pár minut uvolníte zadřená stavidla kreativity v krizových situacích. Podobných cvičení určitě existuje spousta i na internetu. Já ale chtěla poznat Olgu Pohl (protože miluji její Twitter), vyzkoušet si improvizaci a připomenout si doby dávno minulé, kdy jsem si mohla psát, co jsem chtěla. Workshop pro mě měl ještě jeden velký přínos – „odevzdat“ věci, které nejsou do puntíku tip top. S tím mívám trochu problémy. Nakonec se ukázalo, že to není vždy až taková tragédie, jak se na první pohled zdá.

1. Úkol – napište otázku, životní postřeh nebo zárodek příběhu na dané písmeno
Vytáhnete si jedno písmeno z abecedy. U mě bylo M. Máte 3 minuty na vytvoření libovolného textu, kde všechna písmena musí začínat na určenou jednotku abecedy. Mozkové závity byly ještě zanešené, zmohla jsem se jen na: Mrzutá Marie musela malovat mnohdy malomocně mrkající milence, muchlající se mimo město. Čas útíkal mnohem rychleji, než se zdá.

2. Úkol – vymyslete báseň v rytmu limerik (forma básně aa bb a) na pět řádků
Čas si nepamatuji, ale nebylo ho moc. Každý si vylosoval první řádek svého budoucího poetického díla. To mé začínalo slovy „ Byl jeden elegán v Praze“. Já stihla doplnit: 

Byl jeden elegán v Praze,
kde žilo se mu veskrze blaze. (co jiného v tak krátkém čase na "ze"?!:)
Coural se znavený městem
a cpal se syrovým těstem.
Když na protější straně zahlédl Hugo Hasse. 

3. Úkol – vytvořte reklamní text
Každý jsme si vylosovali konkrétní produkt, cílovou skupinu a tone of voice (náladu textu). Časový limit byl asi 10 minut. Já jsem si vytáhla: biopohřby do kompostovatelných rakví, matky na mateřské, důvěrný tón. Výsledek zveřejňovat nebudu. Ať si to můžete vyzkoušet nerušeně sami :) Člověk se zapotí a zasměje zároveň. 

Tímto děkuji COPYherně a Olze Pohl za osvěžující workshop. Bylo fajn si zase na chvíli bezstarostně hrát. Všem, kdo píší, doporučuji workshop navštívit, protože její profesionální přístup a užitečné tipy z praxe na internetu určitě nenajdete. 

Zdroj: Twitter Olga Pohl


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tady je. Slovník pro začínající fanoušky MMA

Spisovatel Witold Gombrowicz nasazuje umění i dospělosti "prdelku"

V knize Rekonstrukce pochopíte, proč přežít vždy neznamená vyhrát