Znáte techniku Sprint? Pomůže vám během 5 dní najít dobrý nápad, zhmotnit ho a uvést do praxe
Dobrý nápad potřebuje čas od času každý. Buď hledáte dobrý nápad na sobotní oběd, dárek pro kamaráda nebo na nový článek, web, stavbu či odlišnou firemní prezentaci. Jenže on ten nápad většinou neštráduje ulicí vaší hlavy sám. Dobíhají a předbíhají ho i jiné nápady. Jak zjistíte, který z nich je ten pravý a bude opravdu fungovat? Na to odpovídá kniha Sprint autorů z Google Ventures. V češtině ji vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing.
Tuhle větu si poznamenejte nahoru na papír/do hlavičky jakéhokoliv programu, kam si zapisujete informace z jednání. V praxi pak vaše poznámky mohou vypadat takto:
Jak ho ale vyrobit? Nakreslete si velkou mřížku (cca 15 oken). Horní levé pole si rezervujte pro moment, kdy se zákazník potkává s vaším nápadem/produktem/službou. Jde o otvírací scénu, takže musíte vystihnout ten správný kontext (např. zákazník narazí na váš web skrze placenou reklamu na Facebooku, přehled aplikací v App Storu, placená inzerce v novinách, hotelový host volá na recepci atd.). Pak postupujte podle toho, jak chcete cílovku vést. Co uvidí? S kým/čím se potká? Co bude následovat?
Komu se kniha Sprint hodí?
- studiím navrhujícím weby a e-shopy
- lidem, kteří tvoří on-line obsah
- architektům
- designerům (oblečení, produktů, softwarů atd.)
- tvůrcům reklam
- lidem a firmám hledajícím adekvátní firemní identitu
- start-upům
- neziskovým organizacím
- hardwarovým produktům
Sprint vám usnadní rozhodování. Ať upravujete svou prezentaci, nebo uvádíte na trh novou značku a produkt
Tahle technika se dá využít stejně dobře u velkých projektů jako u dílčích činností, které ale budou mít velký vliv na celek. Ať už se chystáte představit nový produkt, pozměnit ten stávající nebo potřebujete upravit svůj profil/stránky/marketing/komunikaci se zákazníky, určitě máte v hlavě milion otazníků. Co bude fungovat a co zaviní totální propad? Na tyhle otázky vám pomůže odpovědět Sprint. Nejlépe prý funguje ve 3 případech:
- Když je hodně v sázce: Máte před sebou projekt, který bude stát spoustu času a peněz, takže potřebujete najít tu správnou cestu, kudy se vlastně vydat.
- Když máte málo času: Taky tady není o čem. Máte hrozně málo času a potřebujete rychle spustit něco velkého. Klasika :)
- Když jste se zasekli: Už dlouho se snažíte zvládnout nějaký úkol a pořád se nedaří přijít s ničím kloudným. Prostě celý ten projekt drhne.
O co ve Sprintu jde a jak to funguje
Sprint je relativně rychlá metoda, která odhalí, jak se váš nápad bude chovat v praxi. "Relativně" píšu proto, že to v ideálním případě zabere 7 lidem 5 pracovních dní. Jenže navrhnout, schválit, vyrobit, otestovat a spustit nějaký projekt zabere v běžných pracovních podmínkách klidně týdny nebo měsíce. Se Sprintem se tahle doba smrskne do pár dní. Během nich dokážete najít řešení podložené reálnými zkušenostmi odborníků, které je lákavé pro lidi a zároveň technicky a finančně realizovatelné. Kniha vám představí a velmi detailně popíše propracovaný harmonogram. Každý den od 10:00 do 17:00 budete pracovat na konkrétních úkolech. A stihnete i hodinový oběd :) Nemá smysl vše detailně rozepisovat, protože bych jen plnila kilometry virtuálních stránek něčím, co už pan Knapp a jeho kolegové obsáhli na 255 stranách. Ale abyste měli představu, co během těchto dní zvládnete:
- sestavit tým lidí, kteří jsou pro návrh úspěšného řešení nezbytní
- definovat dlouhodobý cíl projektu a najít jeho největší hrozby a problematické oblasti
- vizualizovat cesty, jakými se k vám zákazníci/uživatelé dostávají
- získat potřebné podklady od expertů nebo lidí, kteří mají s reálnými zákazníky zkušenosti
- prostor dostane i vaše fantazie, kde rychlou technikou vymyslíte x dalších variant, jakými lze váš problém řešit
- přetavit všechny poznatky v improvizovaný příběh ve storyboardu
- rozhodnout se pro finální řešení a necouvnout (i když se do vaší hlavy dobývají noži a sekerami další nápady a připomínky)
- vytvořit realistický prototyp vašeho nápadu
- otestovat ho v praxi na skutečných zákaznících
- během 5 dní zjistit, jestli bude váš nápad v reálu fungovat
Tyhle tipy se mi už stihly osvědčit v praxi. Ale ráda si je tu schovám, protože opakování je matka moudrosti.
Zapojte do vymýšlení návrhů toho, kdo o projektu oficiálně rozhoduje. Pomůže vám to ze 3 důvodů:
1) Ten, kdo o projektu rozhoduje, zpravidla mívá k dispozici užitečné informace, ke kterým se vy jen tak nedostanete. Nebo vás nenapadne se na ně zeptat. Tyhle podklady vám pomůžou rychleji nasměrovat všechny nápady správnou cestou.
2) Pokud bude taková osoba přítomna každý den alespoň na chvíli, uvidí celý návrh vznikat v kontextu a navíc do něj bude moci v průběhu zasáhnout. Lépe pak porozumí vaší argumentaci a zvoleným řešením. Je to pořád přesvědčivější cesta, než jen dostat zadání a pak prezentovat pár slidů z připravené prezentace.
3) Jelikož má za celý projekt zodpovědnost, bude mít svou představu o tom, jak by se vše mělo řešit. Nebo ji nemá, ale určitě ji už teď napadá řada připomínek. Její přítomnost vám dá možnost vše zapracovat dřív, než to celé shodí ze stolu. Přece jen na tom strávíte dost hodin. A tohle je ta osoba, která bude mít poslední slovo.
Vždy začněte cílem projektu. Je to s ním stejné jako s osnovou. Když si je stanovíte dopředu, spíše napíšete lepší článek nebo najdete účinnější řešení
Ne náhodou je tahle aktivita naplánovaná ve Sprintu hned na pondělí. Hledání dlouhodobého cíle zní sice tak divně manažersky, ale rozhodně ji nepodceňujte. Mnohem lepší je vyvolat debatu nad tím, co tímto svým počínáním vlastně chcete dokázat. A nedržte se při zemi. Zkuste se uvolnit a trochu se zasnít (ale v reálných konturách) o tom nejlepším možném výsledku. Podle knihy vám v tom může pomoci odpověď na otázku, která zní jako klišé z každého korporátního pohovoru: Proč tenhle projekt děláme? Kde chceme být za půl roku, rok, 5 let?
Nicméně já bych ji zase tak nezatracovala. Když se vykašleme na to, jak trapně to zní, je vždycky lepší, když víte, pod jakou taktovkou má vaše práce vznikat. Dlouhodobý cíl by měl vycházet ze zásad a ambicí celé vaší firmy a měl by být konkrétní. Žádné obecné fráze (třeba jako "stanovit si dlouhodobý cíl"). Jen tak dokážete pracovat konzistentně a podnikat kroky, které vás k vysněné metě přiblíží. Jak to může vypadat?
- Prodávat více kávy do lokálních restaurací (namísto Prodávat více kávy)
- Vyhledávat a přivádět na český trh nejnovější světové trendy ve fotografii (namísto Víc přispívat na web)
- Navázat spolupráci se 3 vybranými marketingovými časopisy (namísto Dostat články z blogu do respektovaných médií)
- Vytvořit redesign webových stránek, který vysvětlí, proč je malovýroba českých pyžam cool (namísto Změnit stránky tak, aby lépe vystihovaly naši firemní kulturu)
Jo a tenhle cíl si pak napište na viditelné místo, ať k němu máte přístup po celou dobu, co na projektu pracujete. Z vlastní zkušenosti vím, jak člověk při tom všem vymýšlení/psaní/přepisování snadno sejde z cesty. Často pak zjistíte, že sice připravujete něco úplně skvělého, ale pro daného klienta ne úplně použitelného. Pak to zase zbytečně dlouhé hodiny opravujete.
Nakreslete si, jak vaše služba/produkt funguje a jak se k nim vlastně zákazník dostane
V rámci přípravy také přemýšlejte nad tím, jak uživatelé/zákazníci putují vaší službou/produkty. Kde na ně naráží, s kým se setkají, co musí udělat a co je v každém kroku čeká. Tyhle náčrtky musí být vždy zaměřené na konečného zákazníka/uživatele. Dokážou rychle zachytit, jak to celé vlastně funguje. A vy hned uvidíte příležitosti i problematické oblasti, které by si zasloužily více času nebo lepší řešení.
Nepracujte na návrzích v izolaci. Mluvte s experty a lidmi, kteří přijdou do styku s reálnými zákazníky
Už do návrhů potřebujete zapracovat hlavní přednosti vašeho řešení a zkušenosti reálných lidí/zákazníků. K tomu budete potřebovat pár odborníků. Není totiž od věci hned na začátku zjistit, jak to všechno funguje, jací jsou vaši zákazníci a jaké máte technické a finanční možnosti. Domluvte si schůzku s lidmi, kteří na tyhle otázky znají odpověď. Poznámky si během schůzek nepište tak, jak bylo zvykem na přednáškách. Zapisujte si je jako formu odpovědi na otázku:
Jak bychom mohli:
- udělat web, který by měl stejnou funkci jako přátelský barista
- udělat e-shop, který by lidi ponoukl, že dobrou kávu si mohou pohodlně koupit i on-line
- přeměnit zkušenost s on-line prostředím na příjemný přátelský zážitek
- nechat děti zapomenout, že jsou u doktora
Proč se zdržovat s rádoby dětinskými storyboardy
Většinou to totiž začíná tak, že máte skvělý nápad. Dost dlouho ho promýšlíte, pak se časem osmělíte a popíšete ho kolegům. Jenže oni na vás jen rozpačitě hledí. V horším případě ještě řeknou "Jo...to je zajímavý!" a odejdou si uvařit kafe. Buď jste to špatně vysvětlili, nevhodně načasovali, ten nápad je pitomej nebo to může mít dalších 20 důvodů. Děj se co děj, kámen úrazu spočívá většinou v tom, že si posluchači neumí popisovaný zlepšovák představit.
S tímhle problémem vám pomůže improvizovaný scénář, kde dáte abstraktním myšlenkám rychle konkrétní tvar. Nejde o to kreslit obrazy jako Zahrada pozemských rozkoší od Hieronyma Bosche. Cílem je nakreslit velmi primitivní řešení daného problému. Storyboard má prostě zachytit, co zákazníci při interakci s vaším produktem/službou vidí. Stačí vám na to 20 minut. Při kreslení myslete na to, že by měl být storyboard srozumitelný sám o sobě (co když na ústní prezentaci nebude čas) a měl by zahrnovat všechny nezbytné detaily.
Překreslete své návrhy na papír, aby byly pro ostatní srozumitelnější.
Jak ho ale vyrobit? Nakreslete si velkou mřížku (cca 15 oken). Horní levé pole si rezervujte pro moment, kdy se zákazník potkává s vaším nápadem/produktem/službou. Jde o otvírací scénu, takže musíte vystihnout ten správný kontext (např. zákazník narazí na váš web skrze placenou reklamu na Facebooku, přehled aplikací v App Storu, placená inzerce v novinách, hotelový host volá na recepci atd.). Pak postupujte podle toho, jak chcete cílovku vést. Co uvidí? S kým/čím se potká? Co bude následovat?
Storyboard se hodí pro on-line i off-line situace. Kde všude ho můžete využít?
- návrh newsletteru
- uvádění nového produktu do obchodu
- příprava reklamy
- návrh webu
- otevírání nové ordinace
Používejte chytlavé texty už v návrzích. Napumpují do vašeho nápadu patřičné charisma
Není čas ztrácet čas, dobré texty musíte vymýšlet už během přípravy a prvních návrhů. Nebo je rovnou svěřte někomu zkušenějšímu. Ani ve storyboardu nepoužívejte bla, bla, bla nebo vlnovky s dovysvětlením, že tam nějaký text přijde. Výstižné texty totiž dají vašemu návrhu šťávu. Všem těm boxíčkům, tlačítkům a fotkám propůjčí patřičnou osobnost. Výběr správných slov je zásadní všude, takže jim věnujte zvláštní péči už na začátku.
Takže to je asi všechno. S touhle knížkou to bylo trochu jako s tímhle článkem. Chtěla jsem ji přečíst rychle, tak jako z povinnosti, že se to má. Stejně tak jsem chtěla tenhle článek obsáhnout asi třemi odstavci, ve kterých by se dal obsah knihy jen krátce shrnout. A vy byste se pak rozhodli, zda vám k něčemu bude. Ale dopadlo to přesně obráceně.
S knihou jsem strávila celou dovolenou, trhala si malé papírky, na které jsem si psala poznámky. Nakonec jsem ji ani nestihla vrátit v termínu do knihovny (tímto se omlouvám tomu, kdo na ni čeká). A článek má taky dostavců až hanba. Ale to jen dokládá, že kniha Sprint za přečtení stojí. Fakt v ní najdete dobrý tipy na to, jak vymýšlet a tvořit efektivněji. Tu konečnou podobu vaší sprintové metody ale už opravdu nechám na vás.
Komentáře
Okomentovat