Co zaznělo o on-line obsahu na loňském Copycampu a platí to dodnes?

To je pořád samé předsevzetí, jak bude člověk psát reporty z akcí hned druhý den, maximálně o víkendu, a skutek zase někam utek :) Ale má to i svá pozitiva. Třeba když najdete své skoro rok staré poznámky z loňského Copycampu a váš Google kalendář hlásí, že příští čtvrtek máte vyrazit na další. Tahle skutečnost se pak nabízí jako skvělá příležitost dohnat resty a udělat revizi toho, co z loňského ročníku zůstalo aktuální dodnes. Tak tady to je!



On-line obsah se stále více ptá po smyslu. K čemu to, co děláte on-line, vlastně je. A co to lidem dá?

8. ročník se věnoval, tak jako většina konferencí loňského roku, většímu důrazu na smysluplný obsah a kontext. Pak tu nechybělo ani téma sociálních sítí a lepší produktivity práce. Následující postřehy vám i dnes pomůžou nastínit, jak se svým on-line obsahem dokážete vystoupit z nekonečné šedé on-line řady. A ještě se při tom nezblázníte. 

1. Bloguj, ale chytře. Do firemního blogu musíte zapojit selský rozum a kromě copywritera i další odborníky

Firemní blogy se pořád nevyužívají na 100 %. O tom mluvila i Lucie Štěrbová, která poradila pár tipů, jak blog přeměnit na jeden z nejsilnějších zdrojů přirozené návštěvnosti. Pro firmy je to levnější alternativa PR článků. Nicméně by tvorba firemního blogu neměla být copywriterova one-man show. K ruce bude potřebovat on-line marketéra, který mu pomůže sehnat potřebná data, zařídí SEO technikálie a vyhodnotí, jak na článek zareagovalo publikum. Pak se taky hodí šikovný grafik, který připraví relevantní, smysluplné a líbivé vizuály. 


Jak na firemním blogu nabízet relevantní a přínosný obsah

  • zpracovávejte aktuální témata
  • sledujte diskuze, fóra, tématické weby
  • ptejte se na zákaznickém centru, co vaše klienty nejvíc zajímá
  • reagujte na aktuální dění (např. sportovní události - jako on-line sledování hokeje, olympiáda)
  • procházejte staré články a aktualizujete je, aby byly pořád aktuální
  • dejte uživatelům možnost ohodnotit, jak se jim daný článek líbil (např. formou hvězdiček, možnost sdílení)

Platí víc než vloni: Práce na článku nesmí končit posledním písmenkem. Vyhodnocujte vždy, jak si mezi uživateli vede. Obsah je král, ale efektivní distribuce je celým královstvím.


2. Doba klíčových slov a jejich počtu na stránce je dávno pryč. Předkládejte lidem obsah, který řeší jejich reálné problémy

Kdo chce s on-line obsahem uspět, nemůže se opírat jen o klíčová slova na stránce. Čím dál častěji vítězí relevantní a užitečný obsah, který na daný dotaz nabídnete. Jde o to, zda dokážete vyřešit problém, se kterým uživatel ke google vyhledávacímu políčku přichází. A je vlastně víceméně jedno, kolik klíčových slov na stránce budete mít. Pokud teda bude v nadpise :) Vždy musíte správně vyhodnotit kontext. Velmi zjednodušeně:
  • U svatebních šatů lidi většinou zajímá vizuál a inspirace. Několikastránkový popis je neohromí. 
  • U tématu generace singles je lidem jedno, jak vypadají lidé, kteří jsou single. Zajímají je hlavně nové informace o tomhle fenoménu. 


Podle charakteru dotazu musíte vyhodnotit, co uživatel asi očekává. Zjistit to můžete na Facebooku, úspěšných konkurenčních stránkách, z rozhovorů s lidmi apod. Těmto informacím musíte přizpůsobit vstupní stránku. Před její přípravou si nezapomeňte položit 3 základní otázky, které doporučoval Ondřej Bělský z Alzy: 
  • Vyřeší tenhle text nějaký problém/potřebu?
  • Sdělím tímhle obsahem něco? Nebudou mít lidé po dočtení více otázek než odpovědí?
  • Bude to někoho zajímat? Např. u popisku kabelů - nečekáte bláznivě kreativní popis, zajímají vás spíše parametry a funkce. 


Platí víc než vloni: Nebojte se kašlat na klíčová slova. Řešte, jestli vaše vstupní stránka pomůže vyřešit uživatelův problém. Zda je pro něj relevantní a dozví se tam něco, co se mu hodí a je pro něj nové.  


3. Nenechte dobré texty zakopat ve špatné grafice.  Kontrolujte, jak vaše texty na stránkách vypadají

Práce copywritera nekončí odevzdaným textem. Tak jako grafik kontroluje kodéra, zda vše sedí a funguje, jak má, kontroluje dobrý copywriter grafika, jak fungují jeho texty v kontextu výsledné stránky. Ví totiž, že s blbě zvládnutou typografií a grafikou si texty nikdo číst nebude. A to není to nejhorší. Uživatel z té stránky totiž možná rovnou odejde, protože tam na první pohled nepotká nic zajímavého. A vaše hodiny práce přichází vniveč. Za mě byla přednáška Ondry Ilinčeva tou nejužitečnější z celého Copycampu.  Kovářova kobyla chodí bosa, proto typografie na tomto webu vypadá, jak vypadá. Ale už pracuji na vylepšení, slibuji :)


Jak napsat a prezentovat text, aby fungoval co nejlépe:

  • pozor na velikost písma
  • všímejte si délky řádků - člověk nečte po písmencích, ale po "sekádách". Pokud je řádek příliš dlouhý, máte problém se těmito skoky dostat na další. Pak musíte číst ten samý řádek 5x, abyste věděli, kde máte navázat. 
  • výška řádku má  být 1,5 násobkem samotné velikosti písma
  • dostatečně velký rozdíl ve velikosti a tučnosti nadpisů, podnadpisů, perexu a "chlebového" textu (ten, který teď čtete:)

Platí víc než vloni: Váš dobrý text pohřbí blbá grafika a typografie. Nesyslete a oslovte někoho, kdo kvalitu vašeho textu vizuálně a typograficky podpoří.


4. Dobrý text potřebuje klid. A čas, aby mohl uzrát

Míša Mužíková začala ke své práci copywriterky přistupovat jinak po přečtení knihy Hluboká práce. Její pointou je, že klid na práci není o změně místa, ale o změně pracovních návyků. 5 "jednoduchých" návyků vás prý dovede k velkým výsledkům.



  • Při psaní používejte počítač, jen když je to nezbytné (vyhledávání informací o tématu, používání marketingových nástrojů). Když ale jdete informace dávat dohromady a psát, tak ho odložte. Použijte starou dobrou tužku, papír a tiskárnu.
  • Snižujte riziko vyrušení - vyhraďte si na e-maily, messengery, kontrolu telefonu jasně daný čas. Jednou denně/jednou za dva dny. Záleží, jak moc je pro práci potřebujete. Zvažte taky, kde všude své telefonní číslo a e-mail uvádíte, zda by nestačilo na stránkách nechat jen formulář. Na tohle je prý dobrá kniha Unsubscribe od Jocelyn K. Glei.
  • Dejte si během práce telefon do šuplíku nebo do tašky. Tohle si zaslouží speciální odrážku, ač to souvisí s tou předchozí. Pokud telefon leží na stole, máte pořád tendenci ho kontrolovat. 
  • Sledujte kdy a jak se vám pracuje nejlépe. Nebojte si vše nastavit tak, abyste se mohli co nejlépe soustředit na práci. Konfrontujte s tím své okolí. Vyhrají totiž všechny strany. 
  • Šetřete své síly, ať brzy nevyhoříte. Čas od času se na tu práci vykašlete a pečujte o svou kreativitu. Ať to, co teď děláte rádi, můžete dělat opravdu dlouho.

Platí víc než vloni: Odnaučte se utíkat k telefonu. Zbavte se nutkání vytáhnout telefon a "šmudlat". Používejte v práci i off-line nástroje. 


5. Využívejte Instastories jako dětské hřiště. I firemní profily se na nich mohou odvázat 

Michal Kotek vloni ukázal, jak můžete bavit fanoušky na Instagramu v pouhých 15 vteřinách. Stačí jen více využívat Instastories a doplnit je o ankety, videa, fázové animace nebo upřesnit vaši polohu. Letos máte ještě možnost používat funkci otázek. K ruce si můžete vzít aplikace FILMR, Boomerang, VSCO nebo Spark Post.

  


Jak můžete Instastories využít ve svůj prospěch:

  • posílejte lidi na svůj web (funkce Swipe up, ale musíte mít více jak 10 000 fanoušků)
  • ptejte se lidí v anketách nebo otázkách, co vás zajímá (skvělá inspirace a zpětná vazba)
  • pořádejte soutěže klidně jen v Instastories
  • používejte je pro distribuci návodů (jak psát nadpis, jak používat produkt apod.)

Platí víc než vloni: V Instastories se můžete odvázat, nemusíte vše ladit k dokonalosti, protože lidé tu očekávají autentičnost a jistá nedokonalost je tu žádoucí. Nicméně by i vaše Instastories měly mít jednotný styl a neměly by být vulgární :) 


Už předposlední ročník Copycampu ukázal, že informace z něj mají přesah a využijete i po několika měsících

I poznámky z předposledního ročníku mi slouží dodnes. Třeba to, že při psaní on-line textů sleduji, co na sebe práskají lidé sami na Facebooku. Za to díky Petře Kellerové. Viola Kratochvílová se zase trefila tím, co jsem pak slyšela několikrát na skvělém školení Otto Bohuše - nikoho nezajímají vaše posraný životy. Pokud děláte on-line obsah, tak vypněte ego a svou touhu být kreativní. Buďte užiteční. Jo a s termíny "doprava zdarma", "nejlevnější na trhu" taky zacházím v rukavičkách. Celý report ze 7. ročníku najdete tady. Ve druhém odstavci taky zjistíte, co je Copycamp vlastně zač. 

Já už se teď jen těším na další dávku inspirace a taky kavárenské povalečství, které budu ve čtvrtek 13. září zase po Copycampu provozovat :) Tak s kým z vás se tam potkám?






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zapomenutá Vlasta Vostřebalová Fisherová

Kolektivní bydlení: můj sen ze začátku 20. století

Bláznivá kniha Pornografie se snaží vyrovnat s dráždivou nedospělostí