Copywriter dokáže být užitečnou posilou video týmu. Tady je 6 důkazů

Po pěti letech copywriterské práce se začnete trochu ošívat. Zjistíte totiž, že vás ta práce sice baví, ale něco tomu chybí. Po očku se poohlížete, co se nabízí za rohem. Ať už v ostatních firmách, nebo v oboru. Mně se týkala ta druhá varianta. Začala jsem se zajímat, kam by se má práce dala posunout. Ve firmě jsme se často potýkali s tím, že naši několika měsíční práci nakonec zazdily doručené fotografie a videa klientů. Jejich kvalita byla nedostatečná i v případech, kdy si zaplatili profesionálního fotografa. Logicky nás to dovedlo k odvážnému kroku - postarat se fotky a videa sami. S fotografiemi nám nakonec pomáhá šikovný kolega externě. Na nás tedy "zbylo" video. Najali jsme pár šikovných lidí z oboru a v týmu jsme se dohodli, kdo jim bude pomáhat a začne se rekvalifikovat. Já si vybrala to, co už stejně vlastně dělám. Vymýšlení příběhů a psaní scénářů.


Jako copywriter neustále přetváříte vstupní informace na příběhy

Pro svou práci si copywriter musí být schopný obstarat obsáhlé podklady; naučit se strategie, jak je z klienta dostávat; spolupracovat s ostatními kolegy; ověřovat své poznatky s dostupnými daty i reálnými lidmi, a následně to všechno přetvořit do příběhu, který ostatní chytne jako oheň chrastí.

V malém videotýmu můžete být nenahraditelní. Co vás k tomu předurčuje?

Pokud nepracujete pro produkci Quentina Tarantina nebo Bohdana Slámy (nemáte prostor nebo prostředky na celý filmový štáb), jako copywriter můžete hrát ve video týmu důležitou roli. Ať už v roli scénáristy, produkčního nebo klidně režiséra. Máte totiž 6 důležitých schopností a dovedností.


1. Většinou dobře znáte klienty, pro které se videa tvoří 

Vždy, když začínáte psát pro klienty, musíte se s jejich prací a zákazníky důkladně seznámit. Obvykle znáte různé kanály, které klient pro propagaci používá, jeho cílovou skupinu, největší konkurenční výhody, záměry do budoucna i způsob, jak se chce prezentovat. Vaší práci vždy předchází výzkum

Já pracuji z 80 % pro jednoho klienta, kterého znám možná lépe než samu sebe. Mám přístup k jejich klientům, osobním příběhům, produktům a reálným recenzím. Taková intenzivní spolupráce je k nezaplacení. Nestane se vám totiž, že byste nevěděli, jak k naplánovaným pracem přistoupit. Fungujete také jako interní encyklopedie, kam chodí ostatní čerpat potřebné informace.

Při plánování videí pak máte přehled o tom, kam se dají použít, kde jsou potřeba a proč by se je ne/vyplatilo dělat. To oceníte zejména ve fázi přípravy.

2. Díky empatii umíte propojit potřeby klienta s tvůrčím nadšením vašich kolegů

Když jste námezním textařem, musíte umět klást otázky. Jen tak dostanete odpovědi, ze kterých následně poskládáte užitečný a šťavnatý text. Pravidelně se učíte poznávat nové obory, lidi, přístupy i motivace. Umíte naslouchat a nebojíte se zeptat. Vše si ověřujete. Za léta praxe už vás nedokáže oblafnout vlastní kreativní ambice. Ta čeká zkrocená u boudy na řetězu, dokud ji nepropustíte.

S tímhle základem si dokážete s kolegy nastavit jasné hranice. Na této spolupráci je nejcennější, že společná kreativita pryští, ale na jasně vymezeném dvorečku. Víte, co děláte, pro koho a proč. To jsou totiž mantry, které vám jako copywriterovi stejně rezonují v hlavě non-stop.

3. Jste vycvičení za vším hledat příběh. Dokážete rychle nastřelit různé scénáře

Prací copywritera je hledat příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Mluvíte s klienty i zákazníky a mezi řádky hledáte vztyčné body pro příběh značky. Na začátku se většinou zdá, že nic takového neexistuje.

Zejména klienti si často rádi stojí za tím, že jejich firma žádný zvláštní příběh nemá. Neochotně a skoupě reagují na vaši snahu dostat z nich nepodstatné detaily. Jenže vy jako lovec příběhů víte, že právě v nich se může skrývat poklad. Stalo se mi už mnohokrát, že klienti udiveně sledovali, jak silný jejich příběh může být. Nikdy si nevymýšlím nic navíc. Aby fungoval, musí být výstižný, pravdivý a autentický. Během let si na příběhy vytvoříte radar. Ten ihned identifikuje příležitosti pro další skvělé vyprávění. To, že vás automaticky napadá ve více variantách, je už asi jasné.

4. Příběhy vždy tvoříte s ohledem na potřeby a záměry klienta i jeho businessu

Pokud jste filmař a chcete natočit celovečerák, copywriter nemusí být nejlepší volba. Když ale natáčíte videa pro firmy (reklamy, brandová videa, kampaně apod.) situace se výrazně mění. Takovému člověku nemusíte pracně vysvětlovat, že jeho nápady jsou až za číselnými metrikami (konverzemi) klienta. Copywriter to moc dobře ví a je zvyklý v tomto režimu pracovat. Na druhou stranu to není pouhý pragmatik. Umí ve správnou chvíli popustit uzdu fantazii a vymýšlet silné příběhy, které táhnou. Ostatně za to ho doteď platili.


5. Máte skvělý odrazový můstek pro to stát se scénáristou

Nechci samozřejmě tvrdit, že copywriter a scénárista je to samé. Každopádně jako copywriter jste zvyklý pracovat s textem, umíte svůj nápad překlopit do výstižných slov a souvětí. Dokážete svou vizi skrze písmenka přesvědčivě předat ostatním (ať už kolegům, nebo klientům). Víte, jak pracovat s emocemi. Tady to ale asi končí.

Já jsem na začátku narážela na svou limitovanou schopnost přemýšlet v obrazech. Spoustu let jsem se pohybovala ve filmařském prostředí, ale ta další spousta let za stolem a wordovskými stránkami udělala své. Najednou se ukázalo, že si místo reálných obrazů umím pohrávat jen s představami a slovy, což je při tvorbě scénáře problém. Nicméně nic, co by se nedalo změnit. Odrazový můstek máte jako copywriter pořád celkem pružný.

6. Jste zvyklí pracovat v týmu. Netlačí vás ego a zvládáte negativní zpětnou vazbu (zpravidla)

Tady jde spíše o vysněný výchozí stav než realitu. Ale po stovkách korektur a zpětné vazby ve smyslu "to ses zbláznila?", "toto by vymyslela i má 5letá dcera", "tohle vůbec nepřipadá v úvahu" vás už jen tak něco nerozhází. Ani to, že váš geniální, odvážný a nadčasový nápad ztrhá většina videotýmu. Režisér pointu, kameraman nereálnost záběrů, klient dialogy atd. Dokážete se oklepat a začít hledat lepší cestu. Domluvit se s ostatními na jiném řešení. Nakonec i na tohle jste z práce textaře zvyklí.



Takže, jestli vás už řemeslná copywriteřina nebaví, video je další oblast, kam se dá posunout. Důvody, proč to mu tak je, už znáte. Hodí se zejména při debatách v práci nebo při ucházení se o novou pozici. Všem odvážlivcům přeji hodně štěstí!








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zapomenutá Vlasta Vostřebalová Fisherová

Kolektivní bydlení: můj sen ze začátku 20. století

Bláznivá kniha Pornografie se snaží vyrovnat s dráždivou nedospělostí